Rozrywka

Ciekawostki o Sid Meier’s Civilization

Znaleźliśmy 23 ciekawostki na temat Sid Meier’s Civilization

Jeszcze tylko jedna tura…

Gry z serii Sid Meier’s Civilization towarzyszą graczom na całym świecie nieprzerwanie od 1991 roku. Dziś triumfy święci już siódma odsłona serii.
1
Twórcą gier jest Sidney Meier, kanadyjski programista, współzałożyciel studia Firaxis Games.
2
Początkowo Cywilizacja miała być strategią rozgrywaną w czasie rzeczywistym. Dopiero w trakcie produkcji Sid Meier zdecydował, że rozgrywka będzie toczyć się w systemie turowym.
3
W trakcie pracy nad pierwszą odsłoną gry, Sid Meier planował zaimplementować w grze koncept „upadku cywilizacji”, który miał prowadzić do anihilacji mozolnie rozwijanej przez gracza nacji. Czas i przyczyna upadku miała być graczowi nieznana. Na szczęście pomysł porzucono.
4
Jednym z pierwszych pomysłów była także rozgrywka multiplayer, z której Sid Meier zrezygnował nie wierząc, iż tego rodzaju produkcja byłaby w tym systemie grywalna.
5
Pierwsza część gry zadebiutowała w 1991 roku. Gracze mieli wybór pomiędzy czternastoma cywilizacjami, którymi przewodzili zarówno władcy starożytni, jak Ramzes II, jak i współcześni, jak Józef Stalin.
6
Pierwsza odsłona gry zakładała osiągnięcie zwycięstwa na dwa sposoby – poprzez eliminację konkurencyjnych cywilizacji, albo wygranie wyścigu kosmicznego i osiedlenie się na jednej z planet w układzie Alfa Centauri.
7
Druga odsłona Cywilizacji wydana została w 1996 roku. Znacznie poprawiono grafikę, wprowadzono też izometryczny rzut kamery. Pojawiła się możliwość zarządzania jednostkami, a sztuczna inteligencja została usprawniona.
8
Cywilizacja II dodała kolejnych siedem cywilizacji, jak również nowy poziom trudności – Bóstwo. Wprowadziła też możliwość rozgrywki na specjalnie przygotowanych scenariuszach – początkowo Cesarstwo Rzymskie i II wojnę światową. Wydane w późniejszym czasie dodatki do gry zwiększyły pulę scenariuszy.
9
W 1998 roku wydano złotą edycję multiplayer, która umożliwiła graczom zarówno rozgrywki sieciowe, jak i w trybie hot seat.
10
Trzecia odsłona gry zadebiutowała w 2001 roku. Wprowadzono do rozgrywki kulturę, definiującą wpływy danej cywilizacji w granicach jej imperium, która umożliwiała również pokojowe przejmowanie miast oraz zapobiegała społecznym niepokojom.
11
Cywilizacja III zwiększyła pulę grywalnych cywilizacji do 31. Zakładała także możliwość wyboru dwóch cech, dających pewną przewagę nad innymi cywilizacjami. Wprowadzono również zasoby – strategiczne, luksusowe oraz bonusowe.
12
Poza zwycięstwem poprzez eliminację przeciwników oraz kolonizację obcej planety, Cywilizacja III wprowadziła możliwość zwycięstwa poprzez dominację dzięki kontrolowaniu 2/3 światowego terenu oraz populacji, zwycięstwo kulturowe oraz dyplomatyczne.
13
Czwarta część gry została wydana w 2005 roku i stanowiła kamień milowy całej serii. Najbardziej wyrazistą zmianą było trójwymiarowe środowisko, możliwe dzięki silnikowi Gamebryo.
14
Cywilizacja IV wykonała też ukłon w stronę melomanów, wprowadzając pełną ścieżkę dźwiękową okresu średniowiecza, renesansu i epoki klasycznej, a także indywidualne motywy muzyczne każdego z przywódców.
15
Cywilizacja IV była pierwszą w serii, która wprowadziła do rozgrywki różne typy wielkich ludzi – od generałów, poprzez naukowców czy inżynierów. Na stałe zagościły też różne religie oraz możliwość ustanowienia ustroju.
16
W 2010 roku świat ujrzała kolejna odsłona serii – Cywilizacja V. Była pierwszą, w której każdy z przywódców mówił w swoim ojczystym języku. Stałym elementem gry stały się też państwa-miasta.
17
Początkowo Cywilizacja V oferowała graczom możliwość wyboru spośród 18 cywilizacji, zwiększając tę liczbę do 36 dzięki dwóm rozszerzeniom – Bogowie i Królowie z 2012 roku oraz Nowy wspaniały świat z 2013 roku. Zmieniono również dotychczas obowiązujący model kwadratowych pól na heksagonalne, oraz usunięto możliwość umieszczania na jednym polu więcej niż jednej jednostki, dzięki czemu potyczki wymagały większego zmysłu taktycznego.
18
W 2014 roku Firaxis Games wydało kolejną część – Civilization: Beyond Earth. Sid Meier postanowił przenieść dotychczasowe środowisko gry w czasy, w których ludzkość, w wyniku bliżej nieopisanego kataklizmu na Ziemi, została zmuszona do przemierzania otchłani kosmicznej i kolonizowania nowych planet. Zrezygnowano z zaprogramowanych cywilizacji oraz liniowego drzewka technologii.
19
Civilization: Beyond Earth, mimo w zasadzie pozytywnego odbioru, uzyskało wynik 81 punktów na Metacritic, co czyni ją najsłabiej ocenioną odsłoną Cywilizacji. Główny zarzut kierowany był w stronę bardzo pasywnej sztucznej inteligencji. Gracze zarzucają jej też złamanie najważniejszej zasady całej serii – gra po krótkim czasie stawała się powtarzalna i zniechęcała do powrotu.
20
W 2016 roku świat ujrzała ostatnia, jak dotychczas, odsłona serii – Civilization VI. Tytuł, wraz z dodatkami Rise and Fall oraz Gathering Storm, wprowadza całą masę usprawnień oraz nowych rozwiązań, jak złote ery, system kontroli zanieczyszczenia środowiska oraz klęski żywiołowe.
21
Muzyczny motyw przewodni Cywilizacji IV, utwór Baba Yetu, jest pierwszym utworem skomponowanym do gry komputerowej, który otrzymał statuetkę Grammy.
22
Jak każda gra, Cywilizacja nie ustrzegła się przed błędami. Jednym z najpopularniejszych, a jednocześnie najbardziej wybuchowych jest… atomowy Gandhi. Łagodny i pokojowo do wszystkich nastawiony przywódca Indii posiadał minimalny parametr agresji – jeden punkt w skali 0 – 255. Twórcy nie wzięli pod uwagę, iż po opracowaniu demokracji, nowy ustrój obniżał każdemu z graczy poziom agresji o dwa punkty, dając Gandhiemu wynik na poziomie minus jeden. Efektem minusowego parametru był reset licznika i odliczenie wartości od maksymalnego wskaźnika. Tym sposobem Gandhi zyskiwał agresję na poziomie 255 i momentalnie rozpoczynał pracę nad bronią atomową, którą potem namiętnie wykorzystywał przeciwko każdej cywilizacji…
23
Twórcy gry puścili oko do polskich fanów serii. Popularny w społeczności Polandball mem, „Poland cannot into space”, nawiązujący do wciąż mocno raczkującego potencjału podboju kosmosu przez Rzeczpospolitą, zainspirował do utworzenia osiągnięcia dostępnego tylko dla graczy, którzy w piątej części gry wybiorą cywilizację Polski i jako pierwsi wystrzelą w kosmos statek z astronautami. Osiągnięcie, które wówczas zostaje odblokowane nosi nazwę „Poland CAN into space”.

Najnowsze tematy

Ciekawostki o Ojos del Salado
Ojos del Salado to stratowulkan należący do pasma górskiego Andów, położony na granicy Argentyny i Chile. Z wysokością 6891 m n.p.m. zajmuje pozycję n ...
Ciekawostki o Elbrusie
Elbrus jest starym stratowulkanem o niemal symetrycznej budowie. Uznaje się go za uśpiony, gdyż od około dwóch tysięcy lat nie odnotowano jego erupcji ...
Ciekawostki o Cotopaxi
Cotopaxi to jeden z najwyższych czynnych wulkanów. Jest stratowulkanem o niemalże idealnym stożku, który dla rdzennej andyjskiej ludności był zawsze p ...
Ciekawostki o Atakamie
Pustynia Atakama w Chile jest ogromną przestrzenią o marsjańskim krajobrazie. Jest najbardziej suchą niepolarną pustynią na świecie i drugą pod względ ...
Ciekawostki o Montanie
Mottem tego jednego z największych stanów jest "złoto i srebro", ale w przypadku Montany znaczy to znacznie więcej. Oprócz bogatych złóż  mineralnych, ...
Ciekawostki o Marku Grechucie
Marek Grechuta był jedną z największych indywidualności. Był prawdziwym artystą o wielu talentach: piosenkarza, poety, kompozytora, malarza, architekt ...
Ciekawostki o Saharze
Nazwa pustyni wywodzi się z języka arabskiego, gdzie słowo ṣaḥārā oznacza pustynie (rodzaj żeński w liczbie mnogiej). Przynajmniej przez kilka tysięcy ...
Ciekawostki o grzybach
Grzyby występują na całym świecie i rosną w szerokim zakresie siedlisk. Można je spotkać w ekstremalnych środowiskach, takich jak pustynie lub obszary ...

Powiązane artykuły