Rozrywka
Ciekawostki o Escape roomach
Escape roomy, zwane także pokojami zagadek, to nowoczesna rozrywka, która przenosi klimat z książek, filmów i gier komputerowych do realnego świata, zapewnia niezapomniane przeżycia i stanowi świetną formę spędzania czasu.
1
Escape room to gra logiczna, w której zespół graczy zamknięty w pokoju lub innym zamkniętym pomieszczeniu wspólnie stara się odkryć wskazówki, rozwiązywać zagadki i wykonać zadania, aby w określonym czasie znaleźć sposób na ucieczkę z miejsca gry.
2
Uczestnicy pokoju zagadek zwykle grają w zespole składającym się z dwóch do dziesięciu graczy.
3
Gry są osadzone w różnych fikcyjnych lokalizacjach, takich jak cele więzienne, starożytne grobowce, lochy, stacje kosmiczne, labirynty.
4
Escape roomy zazwyczaj mają fabułę lub motyw. Cele i wyzwania, które napotykają gracze, zwykle są zgodne z tematem pokoju i mają różne stopnie trudności. Typowe motywy i wątki fabularne często spotykane w pokojach zagadek obejmują
- klimat horroru (zadaniem graczy jest wydostanie się z pokoju, zanim zjawi się w środku potwór, wampir, zombie, seryjny zabójca),
- zadanie kryminalne, które trzeba rozwikłać (znalezienie w pokoju określonego przedmiotu będącego np. dowodem w śledztwie),
- realia filmów, bajek lub gier komputerowych (starożytna cywilizacja, piramida faraona),
- rejony geograficzne (dżungla, bezludna wyspa),
- okoliczności historyczne (II wojna światowa, zimna wojna).
5
Zwykle gra rozpoczyna się od krótkiego wprowadzenia do zasad gry i sposobu wygrywania. Może to być dostarczone w formie wideo, audio lub przez mistrza gry. Następnie zegar zostaje uruchomiony i gracze mają kilkadziesiąt minut na zakończenie gry. W tym czasie gracze eksplorują, znajdują wskazówki i rozwiązują zagadki, które pozwolą im na postępy w grze.
Wyzwania w escape roomie nie wymagają wielkiej sprawności fizycznej. Najczęściej w escape roomie można znaleźć różnego rodzaju skrzynki, skrzynie, szuflady i szafki zamknięte na klucz lub zamek szyfrowy, a zadaniem graczy jest odnalezienie do nich kluczy lub szyfrów. Wymaga to spostrzegawczości, umiejętności kojarzenia faktów i logicznego myślenia.
Zdarzają się też pokoje tzw. bezkłódkowe, gdzie wszystkie zagadki opierają na logice, rebusach, skojarzeniach. W niektórych escape roomach spotyka się też zagadki manualne, wymagające zręczności, a często także współpracy kilku graczy.
6
Jeśli drużyna nie potrafi przejść do kolejnego etapu gry, istnieje mechanizm, dzięki któremu gracze mogą prosić o wskazówki. Wskazówki mogą być dostarczane za pomocą papieru, wideo, audio lub przez mistrza gry obecnego w pokoju. Większość escape roomów ma wskazówki i kody do odblokowania innych obszarów.
7
Jeśli gracze nie są w stanie rozwiązać łamigłówki gry w określonym czasie, zespół jest zwykle powiadamiany przez operatora gry i wyprowadzany z pokoju.
8
Jeśli gracze osiągną cel w wyznaczonym czasie - wygrywają. Czasami wyniki zespołów, które zakończyły grę w najkrótszym czasie, umieszczane są na tablicy wyników.
9
Escape roomy stały się popularne w Ameryce Północnej, Europie i Azji Wschodniej w 2010 r. Stałe pokoje zagadek w stałych lokalizacjach zostały najpierw otwarte w Azji, a później na Węgrzech, w Serbii, Australii, Nowej Zelandii, Rosji i Ameryce Południowej.
10
Escape roomy stają się coraz popularniejszą formą edukacji w USA czy krajach skandynawskich. Według różnych szacunków na całym świecie jest ich ok. 50-60 tysięcy, a przez czas ich funkcjonowania od mało skomplikowanych pomieszczeń z prostymi mechanizmami doszły do przedsięwzięć scenograficznych znajdujących się w kompleksach pomieszczeń, naszpikowanych elektroniką, a nawet z udziałem aktorów w trakcie rozgrywki.
11
Escape roomy po raz pierwszy zawitały do Polski w 2014 r. i bardzo szybko zaczęły zyskiwać na popularności. Od tego czasu w Polsce nastąpił istny rozkwit pokoi zagadek, którego skala jest ewenementem na skalę światową. W największych polskich miastach takich jak Warszawa, Poznań, Wrocław, Gdańsk, Łódź działa po kilkadziesiąt escape roomów, a większość z nich składa się z dwóch, trzech pokojów. Zabawa nie jest przeznaczona dla osób cierpiących na klaustrofobię, a osoby o słabych nerwach powinny unikać escape roomu o tematyce horroru, gdzie zabawa w dużej mierze opiera się na strachu.
12
W latach 2017 - 2018 Instytut Pamięci Narodowej stworzył pierwszy edukacyjny Escape Room, który działał w Przystanku Historia przy ul. Marszałkowskiej 21/25 w Warszawie. Gra umożliwiała zdobycie konkretnej wiedzy na temat historii z początków Polski Ludowej oraz poznanie realiów życia Żołnierzy Wyklętych. Udział w grze mogły brać grupy 2-5 osobowe. Minimalny wiek graczy wynosił 12 lat. Ucieczka z pokoju wraz z omówieniem trwała ok. 1,5 godziny. Na przejście pokoju zagadek i wykonanie zadania uczestnicy mieli 60 minut.
13
Escape roomy swoją genezę mają w grach komputerowych typu point and click. Fabuły escape roomówe można bez przeszkód tworzyć w wersji online.
14
Escape roomy mogą stanowić konkurencję dla tradycyjnych form rozrywki, na dłuższą metę nużących i powtarzalnych, jak kino czy kręgle. Pozwalają spędzić czas z przyjaciółmi w ciekawy, interaktywny sposób.