Leonardo da Vinci, włoski renesansowy geniusz, jest jedną z najbardziej fascynujących postaci w historii ludzkości. Jego wszechstronność, kreatywność i geniusz w rożnych dziedzinach sprawiają, że jego życie i dzieła stanowią niezwykłe źródło inspiracji dla ludzi na całym świecie.
Jego talent i ciekawość świata ujawniły się już we wczesnej młodości. Studia u znanego artysty Andrei del Verrocchio dały mu podstawę do stania się znanym malarzem tworzącym takie arcydzieła, jak "Mona Lisa", czy "Ostatnia Wieczerza".
Ale Leonardo był nie tylko malarzem. Jego ciekawość dotyczyła praktycznie wszystkiego, od anatomii ludzkiego ciała po mechanikę, lotnictwo, inżynierię, matematykę i filozofię. Jego notatki i szkice, które zachowały się do dzisiaj, świadczą o jego wszechstronności i nieustającej chęci poznawania świata wokół siebie.
Leonardo da Vinci jest znany również z niezrealizowanych projektów i wynalazków, które wydają się być dzisiaj wyjątkowo nowoczesne, jak na ich czas. Jego koncepcje maszyn latających, mostów, maszyn wojennych czy automatów są nadal źródłem fascynacji dla naukowców i inżynierów.
Dziedzictwo Leonarda da Vinci wykracza daleko poza jego dzieła sztuki i wynalazki. Jego podejście do świata, ciekawość, kreatywność i nieustająca chęć nauki stały się inspiracją dla wielu pokoleń po nim. Jego życie to doskonały przykład tego, jak połączyć sztukę, naukę i ludzką ciekawość, aby osiągnąć wyjątkowe rzeczy. Przez pryzmat życia i dzieł Leonarda można lepiej zrozumieć nie tylko epokę renesansu, ale też naturę ludzkiej kreatywności i dążenia do poznania.
Urodził się 15 kwietnia 1452 roku w Anchiano, miejscowości w gminie Vinci, leżącej w prowincji Florencja (obecnie znajduje się tam muzeum i dom, w którym prawdopodobnie Leonardo przyszedł na świat). Był pierworodnym synem notariusza Piero da Vinci oraz prostej dziewczyny, Cateriny di Meo Lippi. Rodzice Leonardo nie byli małżeństwem i w niedługim czasie po jego narodzeniu założyli swoje rodziny.
Przez pierwsze lata życia mieszkał u dziadków, ale jako dziecko z nieprawego łoża, dotkliwie odczuwał brak akceptacji i pełnej przynależności do rodziny.
Pochodzenie jego matki nie jest dokładnie znane. Niektórzy historycy uważają, że pochodziła z wyższych warstw społecznych, jednak powszechnie panująca opinia opisuje ją jako służącą bądź chłopkę. Rok po urodzeniu Leonardo wyszła za mąż za miejscowego rzemieślnika Antonio di Piero Buti del Vacca, zwanego L'Accattabriga. Istnieją przypuszczenia, że to ona opiekowała się synem przez pierwszy okres jego życia.
Jego ojciec żenił się czterokrotnie i z tych związków posiadał, oprócz Leonardo, czternaścioro dzieci, z których jedenaścioro przeżyło okres niemowlęctwa. Najmłodsze z rodzeństwa przyszło na świat, gdy Leonardo miał 46 lat.
Nigdy nie ukończył żadnej szkoły.
Odebrał jednak nieoficjalną edukację w zakresie czytania, pisania oraz matematyki. Jego ojciec bardzo doceniał zdolności artystyczne młodego Leonarda, skierował więc czternastoletniego syna na praktyki do słynnego Florenckiego malarza i rzeźbiarza tego okresu - Andrei del Verrocchio.
W początkowych latach Leonardo wyłącznie asystował i pomagał w warsztacie Verrochio.
Naukę malarstwa rozpoczął w wieku 17 lat.
Swoje praktyki odbywał przez okres siedmiu lat. Otrzymał zarówno przygotowanie teoretyczne jak i praktyczne w zakresie chemii, metalurgii, obróbki metali, stolarstwa, mechaniki, kreślarstwa, rysunku artystycznego, malarstwa, modelowania i rzeźby.
Verrocchio często korzystał z pomocy swoich asystentów przy malowaniu dzieł. Tak właśnie powstał obraz Chrzest Chrystusa, którego współtwórcą był młody da Vinci. Odpowiadał on za namalowanie młodego anioła trzymającego szaty Jezusa.
Ponoć jakość namalowanej przez Leonarda postaci i umiejętność przedstawienia światła były tak przytłaczające, że Verrocchio po ukończeniu dzieła przestał malować.
Potrafił jednocześnie pisać jedną ręką i malować drugą.
Osoby, w których otoczeniu przebywał Leonardo, opowiadały że był w stanie jedną z rąk malować swoją drugą dłoń podczas pracy.
Wypracował umiejętność pisania lustrzanego, z którego korzystał, gdy notował istotne znaleziska i pomysły.
Do dziś nie wiemy jaki był cel prowadzenia zapisu. Spekuluje się, że oprócz chęci ukrycia swych pomysłów przed oczami wścibskich, Leonardo robił to by nie pobrudzić sobie rąk atramentem.
Używał luster do obserwowania swoich modeli pod różnymi kątami, co pomagało mu w badaniach anatomicznych. Poprzez odwrócenie obrazu za pomocą lustra, mógł obserwować szczegóły ciała z różnych perspektyw, co umożliwiało mu dokładniejsze rysowanie i malowanie postaci ludzkich. Wykorzystywał je też do osiągnięcia dokładnej perspektywy. Poprzez umieszczenia lustra obok modela, mógł obserwować odbicie i precyzyjnie odwzorować proporcje i perspektywę na płótnie.
Niektóre jego dzieła zawierają subtelne efekty optyczne, które mogły być osiągnięte dzięki wykorzystaniu luster. Na przykład w obrazie "Mona Lisa" użył techniki znanej jako sfumato, polegającej na tworzeniu delikatnie rozmazywanych krawędzi postaci, co nadawało obrazowi tajemniczego i realistycznego wyglądu. Lustra mogły być również używane do kontrolowania oświetlenia w pracowni. Artysta eksperymentował z efektami świetlnymi i perspektywą, co przyczyniło się do stworzenia unikalnego i innowacyjnego stylu.
Fascynował się inżynierią wojskową, a jego szkice wyprzedzały epokę, w której żył.
Zainteresowanie tą dziedziną wynikało zarówno z ciekawości naukowej, jak i z praktycznej potrzeby opracowania skuteczniejszych narzędzi obronnych. Zaprojektował wiele innowacyjnych maszyn wojennych, takich jak machiny oblężnicze, katapulty, wyrzutnie, czołgi, okręty podwodne, a także machiny latające czy spadochron. Projektując, często inspirował się zjawiskami przyrody czy obserwacjami anatomii zwierząt.
Prowadził też badania nad efektywnością i skutecznością różnych metod obrony i ataku. Jego analizy obejmowały dynamikę ruchu, balistykę, budowę umocnień obronnych oraz taktyki wojenne.
Wiele jego projektów pozostało na papierze i nigdy nie zostało zrealizowane, niektóre z nich były zbudowane i przetestowane przez inne osoby w późniejszych latach. Wiele jego wynalazków było zbyt zaawansowanych technologicznie dla ówczesnych czasów i były praktycznie nie do użycia w rzeczywistych bitwach.
Dziś wielu inżynierów i naukowców nadal czerpie inspirację z jego projektów i eksperymentów. Nieustające poszukiwanie nowych rozwiązań technologicznych i eksperymentowanie z różnymi pomysłami miały znaczący wpływ na rozwój technologii wojskowej i inżynierii na przestrzeni wieków.
Przeprowadzał dysekcję (preparowanie anatomiczne w celu wydzielenia poszczególnych struktur) ludzkich ciał. Rozkrawał i badał martwe ciała w celu zrozumienia budowy anatomicznej. Szczegółowo obserwował ciała ludzkie w różnych sytuacjach, takich jak ruch, gestykulacja, walka itp. Studiował ciała zarówno żywych ludzi, jak i zwierząt, aby lepiej zrozumieć ich anatomię i funkcje.
Na podstawie tych obserwacji i dysekcji tworzył precyzyjne rysunki anatomiczne, które zawierały szczegółowe przedstawienia narządów, mięśni, kości i innych struktur ciała. Jego rysunki były nie tylko artystyczne, ale przede wszystkim naukowe i anatomiczne.
Podróżował, aby zgłębiać wiedzę na temat anatomii ludzkiej poprzez obserwacje różnych ludzi i populacji. Studiował różnice w budowie ciała w zależności od wieku, płci, etniczności i stylu życia. Jego badania i rysunki anatomiczne są nadal uznawane za jedne z najbardziej szczegółowych i precyzyjnych w historii medycyny i sztuki.
Leonardo da Vinci żył w czasach, gdy powszechnie przyjmowano geocentryczny model wszechświata, który zakładał, że Ziemia jest w jego centrum, a Słońce i planety krążą wokół niej. Jednak, jego ciekawość i naukowe podejście do świata sprawiły, że był otwarty na nowe idee i koncepcje.
W swoich notatkach i rysunkach często podejmował tematy związane z astronomią, ruchem ciał niebieskich i budową wszechświata. Choć nie miał on dostępu do zaawansowanych narzędzi astronomicznych, to jego obserwacje, refleksje na temat ruch planet i gwiazd mogły inspirować go do zgłębienia nowych koncepcji dotyczących struktury wszechświata.
Nie zachowały się bezpośrednie wypowiedzi Leonarda na temat heliocentryzmu, nie można też powiedzieć, że aktywnie popierał tę teorię. Zważywszy na jego wszechstronne zainteresowania naukowe i otwarty umysł można przypuszczać, że mógł być otwarty na nowe idee naukowe, takie jak heliocentryzm.
W XV-wiecznej Florencji związki jednopłciowe karane były śmiercią. Nie jest do końca pewne, czy da Vinci był homo- czy biseksualny. Historycy i biografowie na ogół uznają da Viciego za osobę heteroseksualną, ale istnieją też spekulacje na temat jego homoseksualizmu czy nawet aseksualności.
Wprawdzie był on aresztowany pod zarzutem homoseksualizmu, jednak wypuszczono go z aresztu, ponieważ nie było świadków jego rzekomego przestępstwa. Leonardo nigdy się nie ożenił, nie posiadał też dzieci, a stosunki seksualne z kobietami uważał za coś odrażającego. Napisał kiedyś: "Akt prokreacji i wszystko, co ma z nim związek, jest tak obrzydliwe, że istoty ludzkie wkrótce wymarłyby, gdyby nie ładne twarze i zmysłowe skłonności”.
Seksualnością Leonarda interesował się też Zygmunt Freud, który uważał, że artysta tłumił swoje homoseksualne uczucia, a ponieważ nie znajdowały one ujścia, swoją energię przekierował w ciągłe badania i zainteresowania nauką. Uważał też, że podłożem jego homoseksualizmu było erotyczne przywiązanie do zbyt kochającej matki, chociaż mieszkał z nią bardzo krótko.
Został wegetarianinem.
Powodem takiej decyzji była jego miłość do zwierząt. Jedzenie mięsa budziło w nim wstręt, ale był tolerancyjny wobec upodobań kulinarnych swoich czeladników. Na liście zakupów do jego pracowni znajdowało się mięso, ale było przeznaczone dla jego uczniów.
Leonardo da Vinci uchodził za obrońcę zwierząt. Stanowczo potępiał popularne w XV-wiecznych Włoszech polowania.
Z relacji włoskiego historiografa sztuki, Giorgio Vasari wynika, iż zdarzało mu się kupować na targach zwierzęta w klatkach po to, by zwracać im wolność.
Dawne biografie Leonardo mówią, że był on mężczyzną urodziwym, pełnym wdzięku, o dużym talencie towarzyskim. Grał na lirze, improwizował i zabawiał towarzystwo. W latach 30. XVI wieku Anonimo Gaddiano w "Codice Magliabechiano" wspominał, że Leonardo był pięknym człowiekiem, proporcjonalnym, pełnym wdzięku i o dobrym wyglądzie. Wspominał o jego pięknych włosach opadających aż do piersi oraz o ekstrawaganckiej garderobie, w której dominował róż i fiolet.
Zmarł 2 maja 1519 roku, najprawdopodobniej w wyniku powikłań po przebytym udarze mózgu.
Według Vasariego na łożu śmierci Leonardo lamentował twierdząc, że obraził Boga i ludzi nie praktykując swojej sztuki tak jak powinien.
Pogrzeb odbył się 12 maja 1519 roku. Zgodnie z jego ostatnią wolą za trumną Leonarda podążało sześćdziesięciu żebraków niosących świece. Ciało pochowano kościele kolegialnym Saint Florentin, w zamku Amboise.