Zwinger to kompleks pałacowy z ogrodami, zlokalizowany w Dreźnie, w Niemczech. Jest jednym z najważniejszych barokowych budynków w Niemczech i najsłynniejszym zabytkiem Drezna. Został zbudowany na początku XVIII wieku z inicjatywy elektora saskiego i króla Polski z saskiej dynastii Wettynów, Augusta II Mocnego. Zamysł architektoniczny słynnego niemieckiego architekta Matthäusa Daniela Pöppelmanna sprawił, że kompleks stał się widoczną wizytówką świetności władcy, odzwierciedlając jego zamiłowanie do sztuki i architektury, których był hojnym mecenasem. Zwinger jest nie tylko imponującym zabytkiem architektury, ale również ważnym centrum kultury. Wnętrza pałacu ozdobione są bogatą dekoracją i zawierają liczne galerie, muzea i wystawy. Szczególnie cenioną kolekcję stanowi Galeria Malarstwa Starych Mistrzów, która zawiera działa takich mistrzów jak Rafael, Tycjan, Rembrandt i Rubens.
Jest też jedną z najważniejszych turystycznych atrakcji w Dreźnie, która odwiedzana jest przez tysiące turystów każdego roku. Dzięki swojemu pięknu i znaczeniu historycznemu, Zwinger stanowi ważny element dziedzictwa kulturowego Niemiec i pozostaje symbolem kunsztu architektonicznego epoki baroku.
Zlokalizowany jest w bezpośrednim sąsiedztwie innych słynnych zabytków, w tym zamku drezdeńskiego - Residenzschloss, rezydencji książąt Saksonii, budowli o 800-letniej tradycji i Semperoper - Saksońskiej Opery Państwowej.
Został wzniesiony na terenie mieszczącym się pomiędzy zewnętrznymi i wewnętrznymi murami obronnymi Drezna (tzw. "okręg zewnętrzny"). Przestrzenie takie zwyczajowo nazywane były "Zwingerami" i wykorzystywane były przez drezdeński dwór w celach ogrodowych (Zwingergarten) w pobliżu zamku.
Ponieważ kompleks pałacowo-ogrodowy powstał na takim właśnie terenie, przejął od niego nazwę.
August II Mocny był zafascynowany królem Francji Ludwikiem XIV oraz jego architektonicznymi poczynaniami. Po powrocie z podróży do Francji, gdy został królem Polski, zapragnął stworzyć w Dreźnie i w Warszawie pałace na miarę Wersalu.
Nadwornym architektem króla był Matthäus Daniel Pöppelmann, który zaprojektował zarówno Zwinger w Dreźnie, jak i pałac Saski w Warszawie.
Pretekstem był ślub księcia elektora Fryderyka Augusta (August III Sas) z córką cesarza Habsburgów, arcyksiężną Marią Józefą. W tym czasie na terenie Zwingeru znajdowały się już budynki o niewykończonych wnętrzach, a efektowne tło uroczystości stanowiły pawilony ogrodowe i ich arkadowe galerie.
Wnętrza budynków wykończono dopiero w 1728 roku i wtedy mogły już pełnić funkcje galerii wystawowych i sal bibliotecznych.
Znajdowały się tam bogato zdobione pawilony, empory z balustradami, figurami i wazami, arkadowymi krużgankami. Pierwotna koncepcja Augusta II zakładała, że Zwinger miał być dziedzińcem nowego zamku, który obejmował teren między nim a Łabą, dlatego od strony rzeki nie został zabudowany, jedynie zamknięty prowizorycznym murem.
Z chwilą śmierci Augusta II zrezygnowano z budowy nowego zamku i Zwinger stracił nieco na znaczeniu.
Budynek graniczy z Zwingerem od północnego wschodu w kierunku Łaby. Galeria została zbudowana w latach 1847-1854 przez architekta Gottfrieda Sempera. Galeria Sempera to trzykondygnacyjny budynek o długości 127,35 m i wysokości 23,77 m, zbudowany w stylu włoskiego renesansu.
Na jej zewnętrznej elewacji znajduje się 120 rzeźb z piaskowca, w tym 12 posągów, 16 płaskorzeźb, 20 medalionów i 72 figury wiszące nad oknami i łukami. Można tam dostrzec ponad 160 postaci z różnych epok - od Zeusa do Mojżesza i Michała Anioła do Goethego.
W chwili powstania Galeria Semper była uważana za "najwspanialszy i najbardziej ozdobny budynek muzealny ostatnich czasów".
Początki zbiorów związane są z osobą księcia Augusta Wettyna, który często kupował dzieła sztuki i rzemieślnictwa, ale jego uwaga koncentrowała się głównie na sztuce użytkowej oraz uzbrojeniu. Zmieniło się to za panowania Augusta II Mocnego i jego syna, Augusta III Sasa, którzy, dysponując dużymi zasobami finansowymi oraz koneksjami na europejskich dworach, kupowali malarstwo europejskich mistrzów na dużą skalę. Ich zbiory eksponowane były w różnych budynkach, by w końcu trafić na miejsce stałej ekspozycji w Zwingerze, w Galerii Sempera.
Podczas II wojny światowej obrazy zostały ukryte poza Sempergalerie, gdzie przetrwały naloty Aliantów. Później zostały wywiezione do Związku Radzieckiego. W latach 50. XX wieku większość kolekcji została zwrócona, choć do tej pory brakuje kilkuset dzieł.
Obraz został zamówiony przez mnichów benedyktyńskiego klasztoru San Sisto w Piacenzy jako część nastawy ołtarzowej. W latach 50. XVIII wieku kupił go August III Sas i w 1754 roku obraz został umieszczony w Galerii Drezdeńskiej.
Reprezentowane jest przez takich mistrzów jak: Giorgione, Tycjan, Corregio, Mantegna, Botticelli, Parmigianino. Znajdują się tam też dzieła malarzy holenderskich i flamandzkich z XVII wieku - wiele prac Rembrandta i jego uczniów. Jest tam wiele dzieł malarstwa niemieckiego i staroniderlandzkiego (van Eyck, Dürer, Cranach i Holbein), a także hiszpańskiego i francuskiego z XVII wieku.
Znajduje się tam bogata kolekcja historycznych wyrobów porcelanowych (największa w Europie), zarówno niemieckich z Miśni, jak i chińskich, japońskich czy koreańskich. Jest tam kolekcja dawnych przyrządów matematycznych, fizycznych, astronomicznych, geodezyjnych i meteorologicznych, a także zbrojownia i oranżeria, która zawiera wiele egzotycznych gatunków roślin sprowadzonych przez Augusta II Mocnego.
W Zwingerze, w zbrojowni (Rüstkammer) znajdują się insygnia Augusta II Mocnego - jego prywatne regalia wykonane w 1697 roku przez złotnika Johanna Friedricha Klemma. Na terenie kompleksu znajdują się też liczne polskie i saskie symbole związane z Augustem II Mocnym.
Kompleks zawiera sześć piętrowych pawilonów (Zegarowy, Niemiecki, Porcelanowy, Wałowy, Francuski, Matematyczno-Fizyczny), połączonych jednokondygnacyjnymi galeriami. Pawilony usytuowane są wokół dużego prostokątnego dziedzińca.
Do kompleksu wiedzie wybudowana w latach 1714-1718 brama wjazdowa, zwana Kronentor. Wzorowana jest na dziełach późnego baroku włoskiego. Zdobią ją rzeźby nawiązujące do mitu o Herkulesie. W zwieńczeniu bramy znajduje się herb Rzeczypospolitej oraz cztery orły podtrzymujące polską koronę królewską.
W latach 2012-2016 Kronentor został poddany renowacji, której koszt wyniósł 650 tysięcy euro.
Jego odbudowa rozpoczęła się jeszcze w tym samym roku i trwała do 1963 roku.